INFOdoradca+ Informacje o zawodach - Powiatowy Urząd Pracy w Świętochłowicach


INFOdoradca+ Informacje o zawodach

to materiały zawierające przede wszystkim: opis zawodu, opis kompetencji zawodowych, odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego, a także możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zawodzie.

Opisy zawodów powstają w ramach projektu „Rozwijanie, uzupełnienie i aktualizacja informacji o zawodach oraz jej upowszechnienie za pomocą nowoczesnych narzędzi komunikacji – INFODORADCA+". Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Oś priorytetowa II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.4 Modernizacja publicznych i niepublicznych służb zatrudnienia oraz lepsze dostosowanie ich do potrzeb rynku pracy.

Więcej informacji o projekcie na stronie infodoradca.edu.pl
Lista 1000 zawodów opisywanych w projekcie INFODORADCA+

INFOdoradca+ Informacje o zawodach

Animator rekreacji i organizacji czasu wolnego

Kod: 342311

3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje

Pracownik w zawodzie animator rekreacji i organizacji czasu wolnego wykonuje różnorodne zadania, do których należą w szczególności:

  • Z1 Planowanie działań animacyjnych i rekreacyjnych w zgodzie z potrzebami oraz możliwościami uczestników.
  • Z2 Organizowanie działań animacyjnych i rekreacyjnych, dobieranie odpowiednich przyrządów oraz sprzętu do realizacji zaplanowanych działań animacyjnych i rekreacyjnych.
  • Z3 Realizowanie działań animacyjnych i rekreacyjnych zgodnie z ustalonym planem.
  • Z4 Obserwowanie i motywowanie uczestników w czasie organizowanych działań animacyjnych i rekreacyjnych.
  • Z5 Komunikowanie się z uczestnikami animacji i rekreacji w celu jak najlepszej realizacji bieżących działań.
  • Z6 Integrowanie grup uczestników zgodnie z przyjętymi zasadami działań animacyjnych i rekreacyjnych.

Kompetencja zawodowa Kz1: Opracowywanie i prowadzenie działań animacyjnych oraz rekreacyjnych obejmuje zestaw zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, Z4, Z5, Z6, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.

Z1

Planowanie działań animacyjnych i rekreacyjnych w zgodzie z potrzebami oraz możliwościami uczestników

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady planowania i organizowania pracy własnej w zakresie działań animacyjnych i rekreacyjnych;
  • Specyfikę zajęć w zależności od grupy;
  • Elementy procesu dydaktycznego;
  • Zasady sanitarno-higieniczne;
  • Zasady i przepisy BHP oraz ochrony ppoż.
  • Planować różnego typu działania animacyjne i rekreacyjne, biorąc pod uwagę potrzeby i możliwości uczestników;
  • Planować dobór odpowiedniego sprzętu i narzędzi oraz wyposażenia do przeprowadzenia działań;
  • Udzielać pierwszej pomocy przedmedycznej w przypadku wystąpienia urazu lub kontuzji;
  • Realizować działania animacyjne i rekreacyjne w zgodzie ze standardami bezpieczeństwa.

Z2

Organizowanie działań animacyjnych i rekreacyjnych, dobieranie odpowiednich przyrządów oraz sprzętu do realizacji zaplanowanych działań animacyjnych i rekreacyjnych

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Formy organizacyjne prowadzenia działań animacyjnych i rekreacyjnych;
  • Zasady tworzenia scenariuszy, programów zajęć animacyjnych i rekreacyjnych;
  • Zasady działania i stosowania przyrządów oraz sprzętu animacyjnego, rekreacyjnego;
  • Regulaminy korzystania ze sprzętu w trakcie animacji i rekreacji.
  • Organizować działania animacyjne i rekreacyjne;
  • Przygotowywać scenariusz/program oraz planować właściwe techniki rekreacyjne i animacyjne;
  • Obsługiwać sprzęt i przyrządy w zależności od zaplanowanych działań animacyjnych, rekreacyjnych;
  • Korzystać we właściwy sposób ze sprzętu animacyjnego i rekreacyjnego.

Z3

Realizowanie działań animacyjnych i rekreacyjnych zgodnie z ustalonym planem

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady przeprowadzania i organizowania działań animacyjnych i rekreacyjnych;
  • Formy i metody instruktażu;
  • Zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej;
  • Procedury postępowania w przypadku wystąpienia urazów i kontuzji.
  • Prowadzić działania animacji i rekreacji zgodnie z przyjętymi zasadami;
  • Objaśniać i prezentować prawidłową technikę wykonania zaplanowanych działań;
  • Wydawać polecenia i angażować uczestników w działania;
  • Obserwować możliwości uczestników i dopasowywać do nich charakter działań;
  • Stosować procedury postępowania w przypadku wystąpienia urazów, kontuzji czy zagrożenia życia.

Z4

Obserwowanie i motywowanie uczestników w czasie organizowanych działań animacyjnych i rekreacyjnych

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Metody motywowania uczestników do działań animacyjnych i rekreacyjnych;
  • Metody obserwacji uczestników w trakcie prowadzonych działań;
  • Techniki wykonywania działań oraz sposoby ich modyfikacji;
  • Metody analizy błędów popełnianych przez uczestników działań animacyjnych i rekreacyjnych.
  • Motywować uczestników w tracie przeprowadzanych działań animacyjnych i rekreacyjnych;
  • Obserwować uczestników w trakcie przeprowadzanych działań;
  • Dokonywać modyfikacji działań w przypadku trudności ich wykonywania przez uczestnika;
  • Korygować błędy popełniane przez uczestników.

Z5

Komunikowanie się z uczestnikami animacji i rekreacji w celu jak najlepszej realizacji bieżących działań

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady komunikowania się z uczestnikami animacji i rekreacji;
  • Zasady współpracy w grupie;
  • Zasady etyki zawodowej dla branży.
  • Nawiązać kontakt z uczestnikami zajęć animacyjnych i rekreacyjnych;
  • Współpracować w grupie;
  • Podpowiadać uczestnikom podczas realizacji działań animacyjnych i rekreacyjnych;
  • Stosować zasady etyki zawodowej w branży.

Z6

Integrowanie grup uczestników zgodnie z przyjętymi zasadami działań animacyjnych i rekreacyjnych

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Metody integracji uczestników działań animacyjnych i rekreacyjnych;
  • Zasady poprawnej komunikacji;
  • Metody tworzenia pozytywnych relacji.
  • Wykorzystywać metody integracji grupowej podczas działań animacyjnych i rekreacyjnych;
  • Stosować poprawną komunikację;
  • Tworzyć pozytywne relacje;
  • Współtworzyć z grupą atmosferę wzajemnej akceptacji.

Pracownik w zawodzie animator rekreacji i organizacji czasu wolnego powinien posiadać kompetencje społeczne niezbędne do prawidłowego i skutecznego wykonywania zadań zawodowych.

W szczególności pracownik jest gotów do:

  • Ponoszenia odpowiedzialności za rzetelną realizację podejmowanych działań animacyjnych i rekreacyjnych z udziałem uczestników zajęć oraz za ich zdrowie i bezpieczeństwo.
  • Podejmowania samodzielnych decyzji zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami uczestników zajęć animacyjnych i rekreacyjnych.
  • Dostosowywania własnego zachowania do nieprzewidzianych zmian w zakresie animacji i rekreacji.
  • Dokonywania bieżącej i okresowej oceny podejmowanych działań własnych oraz wykonywanych w ramach współdziałania zespołowego w zakresie animacji i rekreacji.
  • Postępowania w realizacji zadań animacyjnych i rekreacyjnych zgodnie z zasadami etyki zawodowej.

Pracownik powinien posiadać zdolność właściwego wykonywania zadań zawodowych i predyspozycje do rozwoju zawodowego. Dlatego wymaga się od niego odpowiednich kompetencji kluczowych. Zostały one zilustrowane w formie profilu (rys. 1) ukazującego ważność kompetencji kluczowych dla zawodu animator rekreacji i organizacji czasu wolnego.

5 4 3 2 1 0 Umiejętność obsługi komputera i wykorzystania internetu Umiejętności matematyczne Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania Sprawność motoryczna Planowanie i organizowanie pracy Wywieranie wpływu/przywództwo Komunikacja ustna Współpraca w zespole Rozwiązywanie problemów

Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu animator rekreacji i organizacji czasu wolnego

Uwaga:

Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych − projekt PIAAC (OECD).

Kompetencje zawodowe pracownika w zawodzie animator rekreacji i organizacji czasu wolnego nawiązują do opisów poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji oraz Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze turystyka.

Opis zawodu, zadań zawodowych i wymagań kompetencyjnych może stanowić materiał informacyjny dla przygotowania (lub aktualizacji) opisów kwalifikacji wprowadzanych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). Więcej informacji:

Partnerzy

Na skróty

 Przejdź na górę